Gisèle Séginger, Fiction et documentation

Fiction et documentation, Les manuscrits Flaubert

Editions Schwabe, 2010

The Foundation’s Flaubert manuscripts

When Gustave Flaubert (1821-1880) died, his niece Caroline Franklin-Grout inherited his books and manuscripts. In 1892, she moved them to the Villa Tanit in Antibes where they were kept until she died in 1931. Most of the important manuscripts donated by Ms Franklin-Grout are at the Bibliothèque nationale de France, the Bibliothèque historique de la Ville de Paris and the Bibliothèque municipale de Rouen. The remainder was scattered following the two sales that were held.

The autograph manuscripts Flaubert wrote in his younger years and his many documentary files went to private collections. Today most of them are still inaccessible. However, several manuscripts have been traced thanks to private sales. The Martin Bodmer Foundation has thus managed to acquire manuscripts of a few works of fiction such as Le Chant de la Courtisane, the 1845 edition of l’Education sentimentale, a chapter of Salammbô that Flaubert had removed, and several files of notes and scenarios for Madame Bovary, Salammbô, La Tentation, Bouvard and Pécuchet.

This book is a compilation of the manuscripts belonging to the Martin Bodmer Foundation. The one exception is the voluminous autograph of l’Education sentimentle of 1845, which will be published separately.

Gisèle Séginger, Fictions et documents

Collection Schwabe, 2010

Les manuscrits Flaubert de la Fondation Martin Bodmer

Après la mort de Gustave Flaubert (1821-1880), ses livres et manuscrits ont été conservés par sa nièce, Caroline Franklin-Grout, et transportés, en 1892, à la villa Tanit, à Antibes où ils demeurèrent jusqu’à sa mort en 1931. La plupart des manuscrits importants, légués par Mme Franklin-Grout, se trouvent aujourd’hui à la Bibliothèque nationale de France, à la Bibliothèque Historique de la Ville de Paris ou à la Bibliothèque municipale de Rouen. Le reste fut dispersé au cours de deux ventes.
Des manuscrits autographes des œuvres de jeunesse et de nombreux dossiers documentaires passèrent dans des collections privées et demeurent encore pour une part inaccessibles. Depuis cette dispersion initiale, des ventes ont permis de retrouver la trace de certains d’entre eux. Ainsi, la Fondation Martin Bodmer a pu faire l’acquisition des manuscrits de quelques œuvres de fiction – Le Chant de la Courtisane, l’Éducation sentimentale de 1845, un chapitre de Salammbô supprimé par Flaubert – et de plusieurs dossiers de notes et scénarios utilisés pour Madame Bovary, Salammbô, La Tentation, Bouvard et Pécuchet.

Le présent volume réunit l’ensemble des manuscrits de la Fondation Martin Bodmer à l’exception du volumineux autographe de l’Éducation sentimentale de 1845 qui ne peut donner lieu qu’à une publication indépendante.

Éditions Schwabe, Bâle et Fondation Martin Bodmer, Cologny (Genève), 2010.

Gisèle Séginger, Fictions et documents